Brno, 5. prosince 2013 - Architektura a pozemní stavitelství, urbanismus, teoretická činnost a pedagogické působení v těchto oblastech, to jsou nejdůležitější odborné aktivity, které se prolínají životem a dílem prof. ing. arch. Miloslava Kopřivy, čelného, ale prozatím nedoceněného představitele především moravské meziválečné architektury.
Jeho
tvorba totiž formovala v prvních letech po vzniku Československa
nejen podobu Brna, ale přenášela principy moderní architektury
i za hranice moravské metropole do menších měst.
Miloslav
Kopřiva se narodil 30. ledna 1894 v Tučapech u Holešova
v rodině učitele. Po maturitě na zemské reálce v Holešově se
roku 1912 zapsal na odbor architektury a pozemního stavitelství
Českého vysokého učení technického v Praze, kvůli čtyřleté
vojenské službě však studia dokončil až v roce 1920. Tehdy už víc
než rok praktikoval v kanceláři dr. ing. arch. Z. Pštrosse
v Praze a zároveň zahájil vlastní samostatnou dráhu
architekta a urbanisty. Výsledky prvních soutěží, jichž se
počátkem 20. let účastnil, prokazují přesvědčivě jeho nevšední talent.
Hned v roce 1920 zvítězil například nad B. Fuchsem a J.
Štěpánkem v soutěži na regulační plán Prostějova a nejvyšší
cenu získal v témže roce také svým soutěžním návrhem na sokolovnu
v Dřevohosticích. Kopřivovy vztahy k rodné Moravě se pak
upevnily jeho odchodem z Prahy. Prvního září 1920 totiž M. Kopřiva
nastoupil jako smluvní úředník u Zemské správy politické
v Brně, kde však působil jen do 30. října 1921. V této době
projektoval například soutěžní návrh na Dům výtvarných umělců
v brněnských Lužánkách.
Model experimentálního obytného domu, 1959, Moskva (s I. Rullerem)
Od
1. listopadu 1921 si architekt otevřel vlastní projekční kancelář,
kterou úspěšně provozoval až do 31. července 1935. Těchto bezmála
čtrnáct let patří k nejplodnějšímu období jeho tvorby, neboť tehdy
v ojedinělém rozsahu a stupňující se kvalitě navrhl
a zčásti realizoval skoro dvě stovky regulačních
a urbanistických plánů, projektů veřejných budov, peněžních
ústavů, kostelů, kaplí, škol, sokoloven, pošt, léčebných ústavů,
obchodních a průmyslových objektů, nájemných i rodinných domů
a interiérů.
Už v roce 1922 se účastnil, opět
s nejlepšími výsledky, například užší soutěže na radnici města
Brna a na zastavění a úpravu Dominikánského náměstí
v Brně nebo soutěže na stadión a prozatímní hřiště Sokola
Brno I na Kounicově ulici. Téhož roku se také podle Kopřivova
projektu staví jeho první z téměř desítky novostaveb, adaptací
a návrhů interiérů církevních objektů – kaple v Kladníkách.
Na ni navázaly další sakrální stavby, například kostel ve Štěpánově
(1923), ve Frélichově (dnes Jevišovka) 1928, v Trnávce (1932),
v Dědicích (1933) nebo v Kuželově (1934). Nejvyšší, a to
druhou cenu získal M. Kopřiva v soutěži na dostavbu Zemského domu
II na Kounicově ulici v Brně (1923). Jeho návrh, který úspěšně
obstál v konkurenci s pracemi Kumpoštovými nebo Fuchsovými,
se později stal východiskem pro realizaci budovy podle projektu Karla
Náhunka.
Soutěžní návrh na přístavbu Zemského domu II, 1923, Brno, Kounicova ulice
Zhruba
v této době stále více narůstá Kopřivova spolupráce
s venkovskými zastupitelstvy a dalšími institucemi, například
tělocvičné a další spolky, které potřebovaly pro svou činnost nové
objekty. V prvních letech získává architekt takové zakázky zejména
v širším okolí svého rodiště, například v Hulíně,
Dřevohosticích, Vsetíně a Holešově, později se jeho dílo objevuje
v nejrůznějších lokalitách od jižní Moravy po Slezsko, od Vysočiny
až po Slovácko. Téměř všechny stavby pro venkov charakterizuje formální
střídmost, bezprostředně vycházející z funkčního programu úkolu,
ale také z tvarů a prostých materiálů, typických pro
venkovské stavby.
Samozřejmou součástí projektů je vždy citlivé
začlenění do okolní zástavby. Pojetí některých Kopřivových staveb
zejména ze 30. let se z dnešního hlediska může jevit jako
konvenční, je však nutno brát v úvahu, že mohlo být nezřídka
důsledkem kompromisu mezi moderním myšlením architekta
a konzervativními názory radních či veřejnosti vůbec. To se týká
hlavně ryze účelového dispozičního řešení a v protikladu
k němu tradičně pojaté vnější obálky stavby. V případě
příznivějšího souznění mezi zúčastněnými ale vzniká dílo tak
mimořádných uměleckých kvalit, jakým je Okresní nemocenská pokladna
v Uherském Ostrohu (1925), která svým avantgardním pojetím,
vycházejícím z moderních proudů holandské architektury, neměla
tehdy na moravském venkově obdobu.
Obchodní dům firmy Brouk & Babka, 1934, Brno, Česká ulice
Holandskou
architekturu ovšem M. Kopřiva poznal patrně zprostředkovaně, protože
podle vlastního životopisu Holandsko jako jeden z mála evropských
států nikdy nenavštívil.
Na rozdíl od většiny venkovských staveb
představují Kopřivovy městské, především brněnské práce, zvláště na
konci 20. let, značný příklon k radikálnějšímu pojetí
architektury, než bylo to, které našemu prostředí přinesla holandská
tvorba. Zralá koncepční řešení mají již jeho urbanistické projekty,
například soutěžní návrh na dopravně-komunikační plán Brna (1934–1935,
spoluautor B. Mráz), v daleko větší míře však architektonická
díla. K nejranějším z tohoto proudu patří kino Jas
v Brně-Husovicích (1926), díky své účelně řešené půdorysné
dispozici jedna z nejmodernějších staveb tohoto typu v Brně,
a o tři roky mladší sokolovna v Brně-Komíně. Stejně vytříbené
pojetí zejména interiérů charakterizuje přestavbu kavárny
a cukrárny Emanuela Tomana na náměstí Svobody (1931). Patrně
nejznámějším Kopřivovým dílem v Brně, dodnes bez zásadnějších
stavebních či provozních zásahů fungující v plném rozsahu, je
někdejší obchodní dům Brouk & Babka (1934, dnes obchodní dům Baťa)
na České ulici.
Kino Jas, 1926, Brno-Husovice
V
roce 1935 byl M. Kopřiva jmenován přednostou technického oddělení města
Košic, kde jako své první dílo navrhl obelisk pro státní vlajku na
náměstí před katedrálou sv. Alžběty, zbořený už roku 1939. Zásadním
způsobem přispěl také k realizaci Výstavy východu ČSR
v Košicích (1938), když vytvořil návrh výstaviště
a projektoval některé pavilóny. Tehdy už působil jako řádný
profesor na košické Vysoké škole technické dr. M. R. Štefánika.
S
touto institucí, o jejíž vznik se výrazně zasloužil, spojil
i svou další životní dráhu, neboť s ní sdílel její násilné
přestěhování nejprve do Turčianského Svätého Martina a později do
Bratislavy. Již v roce 1942 byl zvolen děkanem tamější fakulty
stavebního inženýrství; pro svůj postoj proti režimu Slovenského štátu
však nikdy nebyl v této funkci oficiálně potvrzen.
Sokolovna, 1929, Brno-Komín
Od
1. září 1947 se vrátil zpět do Brna, kde byl jmenován řádným profesorem
a vedoucím katedry pozemního stavitelství tehdejší Benešovy
techniky, dnešního VUT. V letech 1950–1953 zde zastával funkci
prorektora a v letech 1953–1955 funkci děkana fakulty. Jeho
aktivita se v té době zdaleka neomezila jen na pedagogickou
činnost, třebaže během svého působení na tomto ústavu vychoval několik
generací architektů, pro něž zůstává dodnes příkladem znamenitého
odborníka, skromného, pracovitého a charakterově pevného člověka.
Avšak ani díky těmto vlastnostem, nebo možná právě pro ně, ani vzhledem
k jeho zásluhám o rozvoj meziválečné architektury
i architektonického školství na Slovensku a na Moravě, nebyla
jeho osobnost úměrně oceněna.
V roce 1960 byl M. Kopřiva ze své
funkce na VUT v Brně předčasně odvolán, aniž by mu bylo dovoleno
završit své dílo, které se tehdy orientovalo převážně na vědeckou
oblast. Ta v posledních letech zahrnovala desítky odborných
studií, publikací, referátů, skript, expertiz, zaměřených především na
otázky zprůmyslnění stavebnictví, montovaných staveb, typizací
a problematiku bytové výstavby. Syntézou těchto úvah se stal
projekt experimentálního obytného domu v Moskvě (1959, spoluautor
I. Ruller), který při využití nových technologických
a konstrukčních možností neopomíjí lidské měřítko, pro obytné
stavby mimořádně důležité.
Život a tvorba prof. ing. arch.
Miloslava Kopřivy se uzavřely 11. března 1968. Rozsáhlé dílo, které po
něm zůstalo, dodnes živé a přitažlivé, je nejen přesvědčivým
dokladem neúnavné aktivity a invence jeho autora, ale i doby,
v níž vznikalo. A tak jeho bližší poznání může být pro mnohé,
a to zvláště pro architekty, nejen překvapením, ale také zdrojem
zajímavých podnětů.
Lenka Kudělková
Muzeum města Brna
: