Vít Mádr - občasné zápisky (blogy):
kontakt: studio@madr.cz                                                                     
 

 

 

POZOR:
od prosince 2013 jsou blogy publikovány na stránce:

http://vitmadr.blogspot.cz
 
 
 
 







 
Navštivte také stránky: Fotostudio Vít Mádr a Fotografická škola Víta Mádra a Vít Mádr - tvorba a Novinky z fotostudia
častěji aktualizované novinky jsou na na facebooku:
 
 

 

 

Starší blogy:

Blogy jsou seřazeny od nejnovějšího po starší:

___________________________________________________________________________________________
List jako krajinný detail
listopad 2013
 
Listopad je měsíc padajícího listí, pokud už nespadlo v říjnu. Listí může kreativní fotografy svádět ke krásné a obohacující práci. Samotný list je krásný ve svém detailu, kdy vyniká jeho design a skupina listí pak může zahrát krásné vizuální divadlo v rámci zátiší.

Když jsem po dobu téměř osmi let lektoroval fotografické rekvalifikační kurzy, věnoval jsem se studenty jeden den problematice detailu ve fotografii, nyní toto téma probírám na kurzu Makrofotografie, mistrovství práce s detailem (info zde a zde).

Fotografií si můžeme představit jako množinu nekonečného množství detailů a je na nás jakožto tvůrcích, jestli některému detailu dáme vyniknout nad těmi ostatními. Jak na to?
 
V mnoha ze svých fotografických kurzů se věnují kompozici. Mezi kompozičními pravidly právem vyniká Pravidlo zlatého řezu. Sama jeho problematika je z filozofického pohledu poměrně složitá a rovněž může být složité  řešit zlatý řez matematicky. A co se týče samotné geometrické konstrukce, ta je pro laika naprosto neřešitelná. Naštěstí si můžeme pomoci pravidlem třetin, jen je dobré mít na paměti, že co se přesností týče, nejde o zlatý řez ani trochu. A tak já se ho raději snažím vytvářet ve svých fotografiích odhadem a třetiny nechávám byt. Proč se v souvislosti s detailem ve fotografii zmiňují o zlatém řezu? Protože právě použitím tohoto kompozičního pravidla můžeme zajistit, aby oko diváka nemělo tendenci zmateně těkat po ploše fotografie, ale ukotvilo se na místě, kde je taková část obrazu, které chceme dát vyniknout. A pokud je tou částí ten detail, kterému chceme dát vyniknout, můžeme mít vyhráno.

Zlatý řez však není jedinou možností. Pro zdůraznění detailu můžeme využít malou hloubku ostrosti. Jen pozor, aby nebyla příliš malá. Mnoho ne příliš zkušených fotografů si myslí, že malou hloubku ostrosti dosáhnou tak, že nastaví na fotoaparátu co nejmenší clonu, nejlépe s co nejvíce světelným objektivem. Ano, dosáhnou, ale je to ta "správná" malá hloubka ostrosti? Každý by si měl sám zodpovědět otázku, co všechno chce mít na fotografii ostré. A clonit podle toho. Kvalitní objektivy (samozřejmě pevná skla) mají zabudovanou stupnici, která nám ukáže, od jaké vzdálenosti po jakou bude při dané cloně scéna proostřená. Podobně nám při menších clonách pomůže tlačítko pro kontrolu hloubku ostrosti, tuto metodu osobně používám, fotím-li zrcadlovkou, nejčastěji. Nesmíme však zapomenout, že hloubka ostrosti ve fotografii nezáleží jen na clonovém čísle. Závisí i na ohnisku objektivu a na vzdálenosti fotoaparátu od fotografované scény.  Nejlepším nástrojem pro nastavení správného clonového čísla pro proostření dané oblasti scény je velkoformátový fotoaparát. Zde můžeme pomocí otočné stupnice po zaznamenání, odkud a  pokud má být scéna proostřena, odečíst konkrétní clonové číslo a je v tomto odečtu už "započítáno" ohnisko objektivu i vzdálenost. Při práci s běžnou (maloformátovou) zrcadlovkou nám omezeně, ale funkčně, při práci s malou hloubkou ostrosti pomůže tilt/shift objektiv. Zde můžeme dosáhnout malé hloubky ostrosti i při kolmém pohledu na hromádku listí  (fotografie o tři níže).

Zdůraznění detailu je však možné také pomocí světla. Například tak, že většina scény bude více ve stínu a část, kterou chceme zdůraznit, bude nasvícená více. Lokálního světla dosáhneme třeba pomocí malého zrcátka, které můžeme s sebou nosit v brašně. Nebo malým zdrojem záblesků. Exponometricky pak docílíme zdůraznění.

Na následujícím snímku je kombinace lokálního světla a použití tilt/shift objektivu pro dosažení malé hloubky ostrosti při pohledu téměř kolmo na scénu.

Detail můžeme zdůraznit také tím, že zajistíme, aby okolní detaily (části fotografie) byly méně výrazné - například barevností. V případě listu by stačilo, abychom výrazně barevný list zakomponovali do scény s méně barevně výraznými listy.

Dále také můžeme vše výše uvedené kombinovat:-)

Na serveru Photoextract jsem na listopad vyhlásil fototéma, které se listům plně věnuje, téma zní: List jako krajinný detail. Fototéma je vyhlášeno zde.

Věřím, že účastníci fototématu přijdou s dalšími nápady a těším se na ně :-)

Poznámka: Fotky, které sem dávám, jsou ilustrační, vyhrabal jsem je v archivu či narychlo vyfotil pro ilustraci k tomuto blogu a neberte je jako návod na fotografie pro fototéma, tak dobré nejsou.

___________________________________________________________________________________________
Svítání
říjen 2013
 
Mám rád brzká rána a s nostalgií vzpomínám na mé noční hlídky v dětství na skautských táborech, kdy jsem si nejraději brával hlídku v čase mezi čtvrtou a šestou hodinou. Bylo pro mne, jakožto devítiletého kluka, úžasné začít za tmy a pak v tichu noční přírody pozorovat., jak se pomalu plíží světlo, aby na konci mé hlídky již plně prozařovalo prostor. Se světlem přicházely i jiné zvuky a ona změna mě připadala už tehdy až mystická. Nemohu se zrovna moc chlubit tím, že podobné zážitky mám i nyní, protože nerad vstávám dříve, než je nezbytně nutné.. Vadí, nevadí? Nevím, ale ty z dětství mám v sobě dostatečně zakořeněné.
 
Přece jenom však i nyní musím vstávat občas dříve, kvůli práci. Proč ne, zvláště, pokud jde o práci, která mne baví. Jezdívám nyní hodně fotit na vinohrady v okolí Mikulova. Jedno z mikulovských vinařství mi dalo možnost se hned po ránu kochat jejich vinohrady a pozorovat, jak víno zraje a chystá se proměnit ve zralý a krásný mok. Samozřejmě také fotím :-)
 
A protože jsem na měsíc říjen zároveň vyhlásil na serveru Photoextract nové fototéma s názvem Svítání, dovolím si díky svým cestám po jihomoravských vinohradech přidat pár svých úlovků. Fototéma je zde.
 
Nechci tvrdit, že jsem kovaný krajinář. Vzhledem ke své především reklamní fotografické branži a k tomu, že krajina se v reklamě zase tak moc nepoužívá, se k focení krajiny dostávám především na svých dovolených. Pár fotografických úlovků z mimo jiné ranního dovolenkového focení je zde (jsou tam ovšem i fotky neranní).

 

Na vinohrady se snažím přijet dříve, než první sluneční paprsky pohladí okolní kopce. Je to lépe, mám čas si připravit záběr a pak jen chvíli čekám, až slunce zakouzlí tak, jak to umí jen ráno. Jedna z takových ranních fotografií, kdy slunce teprve před pár minutami projevilo svůj um na ještě zelených vinohradech je zde:

 
Na první sluneční paprsky u vinohradu Ořechová hora jsem čekal stojíce na žebříku u svého plně vytaženého stativu (abych měl aspoň trochu nadhled) asi patnáct minut. Bylo nádherné se dívat, jak se postupně sluneční hra projevuje v dolní a zároveň i horní částí vinohradu a jak se po asi pěti minutách spojí:

 
To jsou ta krásná fotografická rána. Co je k tomu potřeba? Na podzim se až tak brzo vstávat nemusí, slunce se začne projevovat až kolem sedmé hodiny, stačilo mě vstávat kolem páté, abych na místo dojel včas. Je však nutné být trpělivý, nespěchat ani do práce ani na rande. Potom se můžeme kochat kralováním slunečního světla a udělat fotografie, které se v jinou denní dobu udělat nedají.
 
Mušovská jezera (Novomlýnské nádrže) skýtají krásný pohled v každou denní dobu, takto ráno kolem jezdívám však jen zřídka, třeba když jedeme s rodinou na dovolenou na jih. A to s sebou nemívám fotografické nádobíčko. Nyní jsem však jel kolem nejen s nádobíčkem, ale zároveň jsem měl i trochu času se zastavit:

 
Dobré ráno!
 
___________________________________________________________________________________________
Střípky
září 2013
 

Střípky našeho života, střepy cizího štěstí nebo střípky toho našeho, střepy rozbitého skla či nedej Bože zrcadla, útržky kdysi dočtené povídky (jen v mysli?), cáry roztrhaného papíru s nedoručeným vzkazem nebo telefonním číslem, kousíčky věkem roztrhaného obrazu, který si už nikdo nepamatuje ... co všechno se dá ještě pod pojmem střípky nalézt? Třeba kousky zlata, že? Nebo roztrhaná žákovská knížka?

Každý měsíc vyhlašuji na serveru Photoextract fototéma. Na září 2013 máme téma s názvem Střípky. Co si všechno pod tímto pojmem můžeme představit, si musí každý nalézt v sobě.

Já měl to štěstí, že jsem také mohl k tomuto tématu přičichnout. Moji dobří přátelé hrají v kapele FT Prim (www.ftprim.cz) a chystají na letošní podzim nové CD s názvem Střípky (Střípky příběhů). CD je vzpomínkové i nové, bilanční i inspirativní, a krásné. Když jsme sedávali a přemýšleli o Střípcích, napadlo nás, že hlavní fotkou na CD budou střípky života. Nafotili jsme pár fotek. Portrétních - s výrazy, které si každý zvolil sám. Malé fotky si pak nejen každý sám, ale i sobě navzájem náležitě "opatinovali". Ze střípků - útržků života - jsem udělal fotku, která bude mít tu čest zdobit obal vznikajícího CDéčka. Jde o zátiší, "střípky" jsem náležitě rozhodil, ale pak ještě kompozičně doladil (každý z fotografovaných by měl mít podobný prostor jako ostatní). Úzkým pruhem světla jsem v zátiší vypíchnul důležitější partii. Vše je laděné do přírodní sepie, která koresponduje s celkovým aranžmá CD.

 

Už se těším na finální výsledek. Bude pokřtěn 22. listopadu 2013.

 

A zářijové fototéma? To je vyhlášeno zde
___________________________________________________________________________________________
Dvojice
červen 2013
 
Na červenec jsem pro server Photoextract vyhlásil fototéma s názvem Dvojice. Nemyslím to ovšem tak, že budeme fotit zamilované páry. Půjde o dvojice objektů.

 

Do fototématu mohou být dána jak zátiší nalezená, tak i aranžovaná. V rámci těch aranžovaných jsem si zkusil trochu zablogovat:

 

Dva předměty se nekomponují zrovna nejlépe. Ze zkušenosti vím, že nejlépe se pracuje s lichým počtem objektů. S jedním nebo se třemi. Klidně i s pěti. Ale se dvěma je to horší. Na takové kompozici mi vždycky něco nesedí. Ovšem co, to se těžko hledá...
 
Pokusil jsem se udělat na téma fotografování dvojice pár fotek. A protože jsem měl chuť na špičky a dvě by byly málo, pořídil jsem raději tři. Během focení jsem pak byl moc rád, že téma se týká jen dvou a já alespoň jednu mohl sníst dříve.
 
Nejprve to, co dělá fotku fotkou: světlo:
 
Na první fotografii vidíme špičku, ale její plastičnost je opravdu špatná. Spíše žádná. Světlo je tzv. čelní, je ze strany focení:
 
Ti, kteří se věnují krajinářské fotografii, vědí, že k lepší plastičnosti nám dopomůže boční (nebo i proti) světlo. To máme na této fotografii: 
 
A komu vadí příliš tmavá pravá strana, může si pomoci odrazkou:
Zde jsem přiložil zprava kus bílého kartonu. Dal jsem jej dostatečně blízko, aby byl vidět na fotografii. Karton nám simuluje další světelný zdroj, odráží světlo a tím nám zesvětluje (prokresluje) stíny. Čím bude odrazná deska blíže, tím se stíny prokreslí více (až k situaci, kdy se může dojem plastičnosti ztratit) a čím bude dále, tím bude stín tmavší. Z toho důvodu mám bílé kartony vždy po ruce (to dobře znají mí studenti z kurzů produktové fotografie). A na makro v přírodě si s sebou beru malé zrcátko :-) Ovšem zde by nám zrcátko moc nepomohlo, odráží světlo totiž bodově, zde je lepší odraz z celé plochy odrazné desky a to dělá nejlépe matná bílá plocha.
 
A nyní ke komponování:
Dva objekty. Nevypadá to divně? Pro mne ano. Snad by pomohlo je dát více stranou, ale to si zkusíme až za chvíli:
 
Tři objekty, i když aranžované stejně primitivně symetricky, už vypadají v prostoru lépe. Je to tím, že lichý počet je pro naše vnímání kompozice přirozenější:
 
Ovšem tři nejsou dva a tak jsem pomocí menší hloubky ostrosti jeden z objektů (ten prostřední, před tím jsem jej posunul dále od těch ostatních) rozostřil. Doporučuji si fotku rozkliknutím zvětšit. Ovšem stejně scéna nepůsobí moc věrohodně jako scéna s dvěma hlavními objekty:
 
Pokud jsme hraví, máme velkoformátový fotoaparát nebo tilt/shift objektiv, můžeme scénu se třemi objekty, kde chceme zdůraznit dva z nich, udělat jinak. Ostrý je ten vpravo a uprostřed (který je ovšem posunutý dozadu) a neostrý je ten vlevo. Máme díky tiltování natočenou rovinu ostrosti. Taková scéna je na fotografii aspoň zajímavá:
 
Pokud však chceme mermomocí zůstat u dvou objektů a nenechat scénu "rušit" třetím, byť neostrostí upozaděným, musíme se snažit je nakomponovat co nejméně divně. Symetrická kompozice nebývá tou nejpůsobivější, udělejme to tedy asymetricky. Třeba takto:
 
V rámci aranžování jsem zkusil dvojici s třetím objektem, který scénu jen doplňuje. Scéna je příjemně vyplněná, kvůli nesymetrické kompozici je dynamičtější a dva hlavní hráči díky použité malé hloubce ostrosti vynikají:
 
Ale vzhledem k tomu, že tu třetí špičku už musím sníst, udělám raději kompozici jen se dvěma:
Takhle nějak by kompozice s názvem dvojice, obsahující můj oblíbený zákusek, mohla vypadat. Na pozadí jsem aranžoval i dva hrníčky s kávou, jsou v neostrosti a přední dvojici doplňují. Neznamená to však, že nějaká taková fotka může ve fototématu zvítězit. To rozhodně ne. Záleží na všech ostatních fotografiích. Tahle je spíš o tom, na co jsem měl ten den zrovna chuť :-)
 
A protože už jsem se nafotil dost, jdu sníst i ty dvě zbývající. Dobrou chuť!
 
A nyní už zbývá jediné: popřát všem, kteří se červencového fototématu zúčastní: Dobré světlo! Těším se na jejich fotografie! Samozřejmě, že nemusí být aranžované, může jít o nalezené zátiší, více v zadání.
Celé vyhlášení je zde.
 
A pokud jste dočetli až sem a nevadila vám tato trochu výuková forma, možná by vás mohly zajímat mé kurzy. Potěší mě, když "lajknete" FB profil mé fotoškoly, díky moc - odkaz zde.

Dobré světlo i Dobrou chuť!

___________________________________________________________________________________________
Radost z práce
červen 2013
 

Vždycky udiveně a s radostí koukám na usměvavé a pohodově naladěné prodavačky v obchodech v cizině. Třeba v potravinách. Tam je ten rozdíl oproti naší kotlině markantní. Nebo třeba vlekaři na sjezdovkách. V cizině se usmívají, dítě bodře plácnou po přílbě, pokud sněží a je zasněžený sedák, ometou ho od sněhu. U nás? Hm.

Myslím, že to většina lidí podvědomě chápe. Práce, která je dělána s úsměvem, lépe utíká, má větší potenciál, aby nás bavila, lépe se ráno vstává ...

Mám štěstí. Ze své práce se v podstatě raduji vždy. Ani si nepamatuji, jestli to někdy bylo jinak. Mít práci, která je zároveň koníčkem, je ideální. Akorát v ní pak trávím mnoho času, protože je to pro mne zábava.

Každý měsíc vyhlašují pro server Photoextract fototéma. Na květen jsme měli téma: Radost z práce.

V rámci vyhlášení jsem uváděl, že ve fotografiích by práce měla být vidět a zároveň by tam měla být patrná radost.

Sešlo se dost fotografií, ne každá však práci natož radost z ní zaznamenávala. Nad některými jsem se musel smát. Doporučuji se podívat na celé vyhodnocení, odkaz je pod textem.

Moc mě potěšily fotografie se včelami. Ty jsem do finálního výběru sice nezařadil, ale v textu jsem některé z nich velmi pochválil. Nezařadil jsem je proto, že práce v těchto fotografiích sice byla, ale mimika včel nám moc radost ukázat neumí 

Tradičně jsem do finální ho výběru zařadil 11 fotografií s tím, že tvůrci prvních dvou dostali od firmy Zoner dar.

A které fotografie se umístily na prvních místech?


Máme je zde seřazené  od šestého místa k prvnímu:

 

Jirka Řehák – Vysmátej natěrač

http://www.photoextract.com/cs/foto/450511.html

Natěračova radost je určitě pravá a nefalšovaná. Možná se usmívá nad tím, že je fotografován, určitě by se ale tak nesmál v případě, kdyby ho čekala práce, která ho netěší. Chápu sice, že natěračství není zrovna práce, nad kterou srdce plesá, ale stačí třeba i to, že má radost z toho, jak rychle práce ubíhá. A když je skoro hotovo, je radost i z práce jinak neradostné. Skvěle jsou „naaranžovány“ klíče vpravo, krásně doplňují kompozici. Fotografii sluší velká červená plocha, na které natěrač dobře vyniká. Že by natíral na červeno?

 

Jiří Hrdlička – Bez názvu

http://www.photoextract.com/cs/foto/423207.html

Jiří nám představuje černobílou intelektuální fotku na první pohled se neradujících pracantů-nepracantů. Ale oni se vnitřně radují, alespoň já to tam vidím. A navíc krásně pózují, skoro tak krásně, jako ten pes. Páté místo si zaslouží všichni. Ta fotka má filosofický nádech a možná i obsah.

 
 

eMBéčka Butalová+ Bárta: Zvukaři

http://www.photoextract.com/cs/foto/448941.html

Fotografie s poněkud méně čitelným autorstvím, o to však více čitelným sdělením. Ano, pánové se baví, a to prací. Nikoliv tím, že by se kochali nějakou slečnou či že by koukali na smůlu svého kámoše. Vyloženě se baví svojí prací. Není divu. Pokud mohou zvučit to, co je jejich muzika, nedivím se. Podle oblečení soudím, že o dechovku nejde.

 
Iva Bečvářová: Ženy z Kathmándú

http://www.photoextract.com/cs/foto/323674.html

Žena z Káthmándú je radost sama. Ani by člověk neřekl, že dělá práci, na kterou je podle všeho životně závislá celá její rodina. Vše je korunováno monochromatičností do červena. Krása tradičního dřevěného „stroje“ udivuje a paní vhodně doplňuje. Vše celkově působí nejen mile radostně, ale i velmi moudře. Výborné je, že Iva si lehce poklekla, tím dodala modelce na monumentálnosti.

 
Ivana Hrubešová: S chutí do toho a půl je hotovo

http://www.photoextract.com/cs/foto/450132.html

S chutí do toho! Dáma je asi kuchařkou a je vidět, že veselou kuchařkou. Jestli svoji radost ze života dovede vtěsnat i do svých kulinářských výtvorů, mají radost i stolující. Na fotografii vidíme radost nefalšovanou, nehranou, přirozenou. Co na tom, jestli se raduje kvůli vtipu, kvůli zmáčknutí spouště, či nad tím, že poněkud přesolila. Kdyby ji práce nebavila, neradovala by se z ničeho. Černobílé provedení nám umožňuje se soustředit na to, co je důležité a nemusíme vnímat zbytečnosti. Možná by někdo namítl ne úplně dokonalou kompozici. Ale zde bych přimhouřil oko :-)Gratuluji Ivaně ke druhému místu! Dobrou chuť!

 

Vít Straka: Když se bourá molo

http://www.photoextract.com/cs/foto/445713.html

Vít Straka předvedl dvě povedené fotografie a já jsem z nich vybral tuto. Ale i ta druhá byla dost dobrá. Zde vidíme radostného pracanta s krásným okolím, moc dobře fotograficky zpracovaným. Perfektní kompozice, tonalita, výběr optiky i vlídné sdělení o radosti. Kdyby molo bourala současná divoká voda, bylo by to o něčem mnohem horším. Vítovi gratuluji k prvnímu místu! Fotografie mě potěšila: působí vlastně dost jednoduše, prvoplánově i strojeně. Ovšem při druhém pohledu si začínám všímat její fotografické vyspělosti i vyváženosti. Při dalším pohledu si člověk všimne tak akorát nevtíravých úprav a domyslí si, že jde o příběh s mnoha začátky i konci. A tím jsou fotografie působivé.

 

Celé vyhodnocení včetně komentářů k jednotlivým fotografií je ZDE.

Vám, kteří se rádi podobných fotografických klání zúčastňujete, připomínám, že pro červen máme další fototéma. Je vyhlášené ZDE.

Dobré světlo a krásné léto!

___________________________________________________________________________________________
Voda v pohybu
červen 2013
 
Poznámka: Když jsem koncem května ladil tento blog, netušil jsem, že přijde zrádná povodeň. Blog tedy není reakcí na ni a ani fototéma by reakcí na povodeň být nemuselo.
 

Temně hučí Niagára, temně hučí do noci, ...: to jsme my starší slýchali zpívat u táboráků... Písní o vodě, která hučí či se jinak valí je více. Voda je prostě živel a své místo mívá i na zpravodajských stránkách.

Pro červen jsem na serveru Photoextract vyhlásil fototéma s názvem: Voda v pohybu (vyhlášení je zde).

Voda láká fotografky a fotografy. Jedni ji chtějí mít proudící, tedy dynamicky rozmazanou a druzí naopak ostrou, tedy ne v pohybu, někdy říkám zmrazenou.

Často žasnu nad sebevědomím fotografů a fotografek. Onehdá jsem zabrousil na facebookovou stránku, kde zrovna probíhala diskuze o tom, jakým časem nafotit vodu, aby byla rozmazaná. Samozřejmě se ptal fotograf, který se víceméně profiluje jako profesionální :-) 

Pár lidí odpovědělo zcela správně, že čas se nedá určit předem, protože záleží na rychlosti proudící vody. Také je nutné si uvědomit, že záleží i na intenzitě okolního světla. Snáze uděláme fotku rozmazané vody v šeru lesa než na prosluněné louce, kde musíme i při maximální cloně dávat poměrně krátké časy. S tím souvisí také to, jaký máme objektiv. Můžeme mít sklo, u něhož je maximální clonou jen clona 22 nebo pro tento účel výhodnější se clonou 32. I když je potřeba mít na zřeteli, že při maximálním clonovém čísle kreslí objektivy nejhůře. Pak se hodí velkoformátový objektiv, kde je maximální clonou clona 64 (a tyto objektivy většinou kreslí v porovnání s těmi maloformátovými velmi obstojně i při maximální cloně).

Diskuze na facebooku ovšem gradovala a já se jen divil. Na moji poznámku, že pro prodloužení expozičního času je nejvýhodnější použít šedý filtr (minimálně takový, který nám vezme alespoň 3 EV) uvedl jeden z fotografů, že je to nesmysl, že fotí rozmazanou vodu s časem 1/125 s. Ukázal k tomu také fotografii, nešlo jen o rozmazanou vodu, která byla spíše mírně mázlá než rozmazaná, šlo o akt s povedenou modelkou. Ta mázlá (ale rozhodně nikoliv pořádně rozmazaná) voda byla jen jakýmsi doplňkem, který jsem ani moc nepochopil. Modelka ale byla povedená a díky 1/125 s nebyla mázlá. I když: kvůli vodě, která jí proudila kolem šíje se netvářila moc zúčastněně. Její výraz jasně říkal vše o tom, co si o focení myslí a jak se těší na to, až z vody vyleze. Diskuze však vygradovala jednou fotografkou, která se pochlubila fotkou s časem tuším, že 1/6 s. To už je čas použitelný pro rozmazanou vodu, pokud voda proudí dostatečně rychle. Jenže ona to fotila z plující lodě a navíc bez stativu! Takže ano, voda byla rozmazaná, ale spolu s celou fotkou :-) Fakt síla, s čím vším se lidé chlubí. Málokdo si během diskuze také uvědomil, že scéna, má-li být působivá, musí mít i dobrou světelnou atmosféru. Když vyfotím tekoucí vodu v potoce, který je zcela ve stínu, fotka nebude mít plastičnost ani hru světel a stínů. Taková fotka se povede málokdy, občas aspoň pomůže převod do černobílé.

Já vlastně žádnou pořádnou fotku vody v pohybu nemám. Faktem je, že těch pár fotek, které tu v rychlosti ukážu, vzniklo v podstatě náhodou.

Často mi pomáhá můj pes. Ten když skočí do vody, hned ji rozčeří. Co se týče těch krásně rozmazaných proudů vody v korytě řeky, v potoce či u vodopádu, to mám jen pár ne příliš povedených zástupců. Jsou ovšem dělány se šedým filtrem, beru to jako nutný základ, i když vím, že je možné rychle tekoucí vodu rozmazat i časem kratším, pokud nám přejí světelné podmínky.

Následující fotka je focena při zatažené obloze. Scéna naprosto postrádá plastičnost.

Zde už sluníčko svítí a šedý filtr prodloužil expozici na dostatečně dlouhý čas.

Toto voda v pohybu určitě není:

 

A ani tohle bych raději za vodu v pohybu nepokládal:

Co se týče ostře vyfocené vody, respektive tekutin, občas si v rámci své volné tvorby hraji s fotografováním barevných tekutin ve vodě, například:

 

Více těchto fotografií mám na stránkách zde.

 

Zkušenosti s dlouhými expozicemi však mám velké, především z doby "dávné", kdy jsme při fotografování na diapozitivy například dlouhými časy eliminovali pohybující se lidi na scéně. Pár rad tedy mohu dát:

 

Fotoaparát musí být na stativu, to je jasné. S tím však souvisí další potřeba a to je mačkat spoušť pomocí dálkové spouště. Hodí se také předsklopení zrcátka, ale v případě skutečně dlouhých časů to až tak potřebné není. Co se týče stabilizace obrazu, tu si v případě připevnění fotoaparátu na stativ vypněte.
Pro prodloužení expoziční doby se hodí především není-li šero šedý filtr - ND filtr. Vyrábí se jich hodně a pro slušné prodloužení je potřeba alespoň takový, který vám vezme minimálně 3 EV, lépe 6 nebo i 10 EV. Expoziční čas si vyzkoušejte, musíte mít na to ale dost trpělivosti i času. Pozor na to, že k večeru se již smráká a čas, který si v jednom okamžiku vyzkoušíte, již po pár minutách budete muset prodloužit. Fotografujete-li s dlouhými expozicemi ve dne, zakryjte hledáček fotoaparátu. Pokud nemá váš fotoaparát pro to určenou krytku, zakryjte třeba nějakým tmavým papírkem nebo dlaní. A protože vám ND filtr vezme dost světla, v hledáčku toho moc neuvidíte. Ostřete tedy ručně, pokud to je možné, tak ještě před tím, než ND filtr na objektiv připevníte.

Dobré světlo!

 

___________________________________________________________________________________________
Buben - ještě tam budem
květen 2013
 
Užívám si právě krásné nejen  fotografické chvíle v srdci Novohradských hor, stranou civilizace (a signálu), obklopen krásou jarní přírody a těch pár zvuků, které slyším, mají k bubnům daleko. Na fototéma, které každý měsíc vyhlašuji pro server Photoextract a po měsíci vložené fotografie hodnotím, jsem však nezapomněl.
 
Dubnové téma zní: Buben
 
Aktuální fotografie, ač jich je nyní méně než v minulém fototématu, mě přesvědčují, že i těžko uchopitelné téma je krásnou výzvou. Samozřejmě se zde objevily fotografie, které téma sice splňují, nejsou však natolik zajímavé, aby se v konečném výběru umístily. Objevily se zde i snímky, jejichž spřízněnost s tématem je minimálně problematická. Ostatní mohou být lahůdkou.
 
Zmíním se o šesti nejlépe umístěných, celé vyhodnocení je na stránce:
Užívám si právě krásné chvíle v srdci Novohradských hor, stranou civilizace (a signálu), obklopen krásou jarní přírody a těch pár zvuků, které slyším, mají k bubnům daleko. Na fototéma, které každý měsíc vyhlašuji pro server Photoextract a po měsíci vložené fotografie hodnotím, jsem však nezapomněl.
 
Téma zní: Buben.
 
Aktuální fotografie, ač jich je nyní méně než v minulém fototématu, mě přesvědčují, že i těžko uchopitelné téma je krásnou výzvou. Samozřejmě se zde objevily fotografie, které téma sice splňují, nejsou však natolik zajímavé, aby se v konečném výběru umístily. Objevily se zde i snímky, jejichž spřízněnost s tématem je minimálně problematická. Ostatní mohou být lahůdkou.
 
Zmíním se o šesti nejlépe umístěných, celé vyhodnocení je zde.

Šesté pořadí patří této fotografii Zbyňka Cincibuse. Zbyněk nám dodal dalšího bubeníka. Tomuto barva, na rozdíl od předchozího, sluší. Výborné je, že je nasvícen jen hudebník. Soustředěný výraz se na fotce vždycky dobře vyjímá. Osobně bych trochu potlačil stříbrné knoflíky (nebo co?) vlevo. Link na fotografii: zde.

Ivo Jareš: Vzpomínky na Afriku. Opět reálný bubínek, rovněž zajímavě nasvícený. Velmi zajímavé - až poeticky - je nečitelné pozadí. Tím autor své vzpomínky na Afriku posouvá o level výše. V podstatě až tak, že je s ním můžeme sdílet. Co na tom, že jsme v Africe vesměs nebyli. Černobílá je super - barevným vzpomínkám se moc věřit nedá. Link na fotografii: zde.

Milan Čarňanský: Jednoizbový byt. Čekal jsem, že mnozí mohou přijít s možností "přijít na buben". Takovýto jednoizbový byt nepovýší ani plakát na psí závody. Fotografie má smutnou atmosféru, to se autorovi velmi povedlo. Pomohla zimní nálada. Brrr, tento způsob zimy mě netěší. Ještě že tu mám ten Veltlín. Link na fotografii: zde.

Ivo Jareš: Slíbil jsi, že se vrátíš. Další z lidských bubnů. Alespoň doufám, že jsem to správně pochopil. Na fotografii dominují čisté linie, jako kdyby každý život neměl být klikatý. Světlo pomáhá plasticitě, černobílé provedení zdůrazňuje tvary. Link na fotografii: zde.

 

A jsme u fotografií, která se dostaly na druhé a první umístění (autorky dostanou cenu od společnosti Zoner):

Iva Bečvářová: Marek Valenta. Iva zachytila bubeníka a známého cyklistu (a propagátora tolerance). V jeho výrazu je vidět entuziasmus, který mu rytmy dávají. Díky za to. Černobílé provedení nás vtahuje jen do toho hlavního a nezatěžuje nás nepotřebnými informacemi. Bubínků i bubnů je tu dost, podhled zdůrazňuje velikost lidství i zaujetí rytmy. Hezká fotografie, která mi přináší skvělou atmosféru. Link na fotografii: zde.

 


 
První v pořadí je fotografie Mileny Hertlové s názvem (Ne) utajené hříchy. Uvědomuji si, že v této finální jedenáctce dominují černobílé snímky. A tento snímek celý výběr korunuje. Vidíme na něm opět "lidský buben", zprostředkovaný nám malířem a jeho výstavou. Divák (nebo je to sám tvůrce?) v duchu hodnotí rytmy mateřství a tím dává jasně divákovi najevo, o co tu jde. O to bříško. O budoucnost zachycenou tahy štětce. O okamžik, který je už asi časem překonaný, ale přes to nekonečně znovu na světě prožívaný. Život tedy jde dál a rytmy a tlukot bubnů, a je jedno jakých, nás v něm budou stále provázet. Jen abychom nezabloudili do toho jednoizbového bytu. Link na fotografii: zde.

 
Gratuluji všem z finální jedenáctky a opravdu děkuji všem zúčastněným. Abychom však neopustili rytmy životních bubnů, přenesme se do dalšího fototématu - květnového. Týká se práce, ta je nám na první pohled možná bližší než bubny. Téma končí 31. května a je vyhlášeno zde.

Nechme tedy rytmy znít dále a pusťme se do práce. Ať z ní máme radost J

___________________________________________________________________________________________
Návrat do dětství
květen 2013
 

Občas mám pocit, že se navracím do dětství. To asi není nenormální.  Každému se to, předpokládám, občas stane. Třeba potká někoho, kdo mu dětství připomene, nebo nalezne svoji již zapomenutou dětskou hračku.

Já se však do dětství vracím v práci. To už moc normální není.

Ne ovšem tak, že bych fotil ve školce děti, ani ne tak, že bych potkal dětskou lásku a fotil její děti. Prostě jsem si při práci hrál.

Kdo z kluků nestavěl z kostek různé odvážné stavby? Kdo nestavěl hrady, věže nebo futuristické stavby? Každý. A já si občas stavím z kostek při práci. A to klienti ani neví, za co mě platí J

Při komponování scény, kde aranžuji více produktů, si vypomáhám kostkami z dětských her. Mé současné stavby z kostek možná nejsou tak troufalé, jako ty, které jsem stavěl v dětství, ale znáte to, nejsem už tak šikovný. Na následujících fotografiích se mohu pochlubit, jak trávím pracovní čas. Převážně hrou, například stavbami z kostek. Možná oceňujete moji kreativitu (no, to si troufám, vím). Doufám, že znalci si také uvědomí, jakou musím používat nadstandardní trpělivost, abych mohl toto všechno postavit. Ani nevím, kde tu trpělivost v sobě beru, normálně jí moc nemám…

Takže to jsou stavby z kostek. Ono to ale s těmi hrami nekončí. Pro sofistikovanější kompozici musím občas něco přesunout. Nejlepší je, když musím manipulovat s objektem, který se nalézá někde uprostřed té megalomanské stavby. To mi připomíná hru Mikádo. Pohnout s jednou špejlí pokud možno tak, aby se žádná jiná nepohnula. Často takový můj pokus končí jinou hrou, hrou Domino. Tušíte určitě, jak se to všechno lehce kácí, když spadne jedna část. Pak nadávám, zuřím a netuším, jestli se mi to podaří postavit pokud možno stejně. Často je totiž již většina kompozice klientem na dálku odsouhlasena a já musím překomponovat jen menší část.  To už mám celkem tři dětské hry J

Také si hraji, či lépe řečeno musím hrát, na schovávanou. To jsme v dětství hráli taky všichni. Ani netuším, jestli si na schovávanou hrají dnešní děti. Asi ne. Já ovšem v práci ano. Vždycky jsem si přál, aby mi klient dovezl na nafocení zrcadlová dvířka J Tak mi je dovezl. S těmi úplně zrcadlovými jsem to vyřešil normálně, vyfotil jsem je jednak z boku, to nebyl problém. A pak ještě čelně a tam jsem odraz všeho přiznal a nechal zbytek na grafickém studiu. Více práce jsem měl s těmi dvířky, které byly vysoce lesklé, ale ne úplně zrcadlově. V podstatě šlo o metalízu, tu známe z aut. Abych zde při focení ponechal dostatek struktury, nemohl jsem nechat práci na grafikovi a musel jsem fotoaparát náležitě zamaskovat, aby se mi při čelním pohledu do dvířek neodrazil. Prostě jsem ho musel schovat. Hrál jsem si na schovávanou. Fotoaparát jsem zamaskoval černými látkami, výsledek je na následujících fotografiích. Také je tam ukázka fotografie s odrazem před zamaskováním a po něm.

Aby her nebylo málo, hraji ještě jednu. Chystám se teď odevzdat práci. Třeba se klient zhrozí J  Ale nebojím se. Ve hře Člověče, nezlob se! jsem býval vždycky dobrý J

 
___________________________________________________________________________________________
Není okno jako okno
duben 2013
 
Takové okno je významná věc. A taky dost neurčitá. Někdo chápe okno jako okno ven a někdo jako okno dovnitř. Pro někoho je okno zábrana a pro někoho může být cesta. Někdy může být okno malé a jindy velké. Pro někoho je i malá díra oknem a někdo jiný prohlásí velké francouzské okno za malé. Je s tím potíž.
 
Pro fotografy může i nemusí být okno zdrojem světla. To je jasné. V minulosti musela být v ateliéru okna, aby fotografové mohli vůbec fotit. Později si začali zvykat na žárovkové reflektory. Já osobně v ateliéru okna nemám (no, mám, ale jsou zadělaná) a jsem tomu rád. Aspoň mě nic světelně neruší.
 
Když jsem vyhlašoval na serveru Photoexract březnové fototéma s názvem Pohled k oknu, ani jsem si nepředstavil, co všechno se vyrojí. A vyrojilo.
 
Pohledy k oknu jsou inspirativní, světelně vábící a často obsahově netradiční. Toho využilo hodně autorek a autorů a ve fototématu se objevily výstavní skvosty.
 
Okno je ve výtvarném umění často chápáno jako brána do jiného světa, jako předzvěst něčeho nového či naopak opuštěného, je často příslibem budoucnosti anebo vstupem do neznáma. U okna bývá čekáno a ztracováno, vyhazováno i přijímáno.
 
Když jsem se probral březnovými fotkami, uvědomil jsem si, že by to vydalo na tři fototémata. Dominovaly tam skvělé fotografie s pohledem k oknu a bez zachycení lidského prvku, šlo tedy o čistá zátiší (skoro Sudkovská) a pak druhá skupina, kde byl mimo okna i člověk hlavním hrdinou. Ty s člověkem jaksi podvědomě více poutají pozornost, a tak jsem se snažil pozorně vybírat z obou skupin spravedlivě. Třetí skupinu tvořily snímky s pohledem k oknu, ale okno nebylo až tak moc vidět.
 
Sám jsem očekával více zátiší, těšil jsem se na ta Sudkovská. Nějaká se objevila a to dost dobrá. Co jsem však nečekal, je, s jakou razancí byla zátiší převálcována dokumentem, převážně sociálním. Hned jsem si pomyslel, jakou radost mají někteří tam nahoře, například Henri Cartier-Bresson. Ale Josef Sudek určitě také :-)
 
Celé vyhodnocení je zde.
 
Prvních pět fotografií z mého vyhodnocení jsou včetně odkazů zde, seřazené od pátého místa:

 

František Mareth představuje citlivě výtvarnou kompozici založenou na lokálních průhledech sklem. V tom druhém světě pak tušíme barevnost, o které jsme doposud jen snili. Vše je umocněno pocitem, že se na nás někdo dívá...
Odkaz na fotografii: zde

 

Ivana Gantnerová je Sudkem našeho fototématu. Sice ji v závodě o přední příčku převálcovaly jiné kalibry, ale ona jistě ví, jakou má tato fotografie pro ni cenu. Na takové místo se jistě dlouho vzpomíná, kdo ví, jestli není spojeno s něčím, k čemu máme pouta, ale už je nedokážeme najít. Milé rozptýlené protisvětlo k nám promlouvá svojí čistou energií a povyšuje prosotr na svatyni vzpomínek.
Odkaz na fotografii: zde
 

Jiřík Hovorka je dalším z těch, kteří dodali fotografii s výrazným sociálním podtextem. Zde navíc s dvojnásobným pohledem k oknu :-) Dokumentární fotografie nám může zprostředkovat pohled do světa druhých s jejich nejen radostmi, ale i strastmi. Více si tak můžeme uvědomit své aktuální postavení. Zde vidíme díky černobílému provedení jen to hlavní, ale co to je? Každého napadne to jeho, a s tím by se měl poprat.
Odkaz na fotografii: zde

 

Druhý v pořadí je Martin Lukeš, který nás obšťastnil fotografií se známým motivem z neznámého úhlu pohledu. Celkový dojem podtrhuje zajímavá barevná tonalita, rozšířený dynamický rozsah a sdělení. Sdělení je podtrženo nejen výše uvedeným formálním vzezřením, ale i světelným podáním a jakoby násilně zakomponovanou vrásčitou rukou. Ta se chce dotknout světa, ale je zavřeno, zavřeno pro obě strany. Nezbývá než čekat. I k tomu jsou nám okna. Moc působivá fotografie, která není na prvním místě jen proto, že u té první šlo více o rozhodující okamžik.
Odkaz na fotografii: zde

 

Na prvním místě máme fotografii Romana Kantora. Jde o nenápadnou fotografii, u které si až napodruhé divák může uvědomit, jak nenávratné okamžiky může fotografie zprostředkovat. Autor trefně vystihl rozhodující okamžik, jeho náladu i dramatičnost. Těžko spekulovat, zda šlo o náhodu nebo mu tam pobíhalo více dvojic. Okna je na fotografii tak akorát, světlo z protistrany dává vyniknout proudům nepříjemného deště a ti dva, ti zrovna v tu dobu prožívali dramatičtější okamžiky dne. A přitom netušili, že se zapisují do dějin, minimálně do dějin Photoextractu :-)
Odkaz na fotografii: zde
 
Všem, kteří se zúčastnili moc děkuji za zprostředkování nádherné podívané. Prožil jsem si nejen se zde uvedenými fotografiemi krásné chvíle a uvědomil jsem si, jak je to fotografování krásnou činností. Stát se spolupodílníkem na otisku hry světla a zachycení okamžiku, to je k nezaplacení.
 
Pro duben máme vyhlášeno další fototéma s zajímavým obsahem: Buben.
Vyhlášení a podmínky jsou zde.
 
___________________________________________________________________________________________
Kalendáře
březen 2013
 
Každý rok pro nějaký kalendář fotografuji. Většinou je to pro mne svátek, protože jde o práci, která mě baví. Většinou mohu fotografovat alespoň částečně (někdy zcela) právě to, co sám chci. A taková fotografická práce korunuje většinu zakázek.
 
Kalendáře plnily v historii nejednu úlohu. Jednak byly často jedinými artefakty v chalupě, svým nejen výtvarným zaměřením plnily občasnou funkci rodinného rádce, neboť se v nich dalo najít mnohé třeba o tom, co si počít, když člověka bolí zub a občas byly plné povídek či říkanek. Staly se postupně jistým středobodem domova a tím pádem významným médiem. Však si také každá instituce, která se k vydání kalendáře rozhodla, tohoto média vážila a obdarovaní, pokud měli to štěstí, je hned za rohem do koše nevyhazovali. Kalendářů nebylo moc a to nejen v dávných dobách, kdy tiskáren bylo poskrovnu, ale i v době nedávné, kdy nám komunističtí cenzoří kontrolovali i to, co si v podobě kalendáře můžeme doma pověsit.
 
Nyní je téměř překalendářováno. Nejen proto, že si každý může nechat udělat kalendář ze svých vlastních fotek či kreseb a nestojí to o moc více, než kalendář koupený v papírnictví, ale i proto, že kalendář určený pro veřejnost vydává kdekdo. A s tím můžeme mít my, kteří máme tu čest (či smůlu) občas na nějaký kalendář narazit, občas alespoň vnitřní problém. Dříve, než se někdo k vydání kalendáře rozhodl, snažil se získat informace, jak na to anebo zrovna vydáním pověřil někoho, kdo tomu rozumí. Nejlépe výtvarníka, grafika nebo řekněme rovnou art directora. Potom mohl mít jistotu, že i když kalendář nebude zcela podle jeho vkusu, bude mít určitě formu, kvůli které jen tak někde nenarazí a také, že pokud se kalendář do jeho vkusu trefí, bude mít něco skutečně extra.
 
Dnes však kalendář vydává kdekdo a kdekdo do toho také tím pádem mluví. Ne, že by nikdo mimo výtvarníky, grafiky či artdirectory neměl mít páru o tom, jak kalendář ztvárnit. Občas se však najde skupina tvůrců, kterým asi poněkud ujel vlak. Anebo se na ten vlak zrovna vykašlali.
 
Narazil jsem nedávno na dva kalendáře. Jeden potěší, ale ten druhý? No řekněte, pověsili byste si takovou fotku doma na zeď a koukali na ni celý měsíc? Třeba tuhle:

Pro nezasvěcené: na fotografii je hasička, tedy dáma, která umí hasit požár. Vůbec nic nemám proti modelce a ani dalším modelkám na dalších fotografiích. Jde o sličné dámy, které by mohly být a mají na to být ozdobou leckterého výtvarného díla. Moc vkusná fotografie to ale není. Určitě si ji pověsí mnoho spřátelených hasičů ve své klubovně a možná i někdo v dílně. Ale kalendář by měl aspirovat na víc.

Kalendář byl vydán s ušlechtilým cílem - jeho prodejem si hasičky měly vydělat na novou hadici. Proč ne, takových kalendářů s podobným cílem je na světě mnoho. Ale vkusnějších. Hasičky si možná na hadici vydělaly, ale tím to končí.

Osobně se obávám, že takovéto primitivní fotografie jsou nejen nevkusné (což může být i velmi subjektivní pocit), ale hlavně, že jsou fotograficky zcela nezvládnuté - naprosto mizerné kompozice, špatná práce se scénickým pozadím (krajinným), žádá práce se světlem, příliš prvoplánové využívání rekvizit, nekoncepčnost, prvoplánová laciná podbízivost, ...

Vzhledem k tomu, že u kalendáře byly v tiráži uvedeny nejen fotografka, ale i vizážistka a kadeřnice... a že vše musel zpracovat i nějaký grafik nebo grafička, sešel se opravdu skvělý team, z něhož nikdo nebyl schopen zařvat STOP! a zcela změnit koncepci. Že to neudělaly hasičky - modelky během focení, chápu. Fotografovaní většinou důvěřují tvůrcům.  Ale že to neudělaly ani po prvních náhledech? Že to nedokázal říci ten, kdo dělal grafiku? Nevím.
 
Naštěstí s podobným cílem vycházejí mnohem důstojnější díla ač mnohdy podobně na amatérské bázi. Níže vidíme kalendář, který byl vydán pro podporu aktivit proti kácení stromů v parku ...
Na takovém díle je vidět, že tvůrci neponechali nic náhodě, že měli cit pro kreativní i výtvarnou práci a že nepodlehli lacinému prvoplánovému podbízivému vkusu.

Fotografiím velmi pomohl převode do černobílé. Díky tomu odpadla barevná v podstatě zbytečně informativní složka a divák má díky tomu možnost se soustředit na obsah.

Všemu moc pomohla zajímavá kompozice, výběr lokality a v ní práce se scénou. Vzhledem ke převodu do černobílé zde dává rozptýlené světlo příjemně nostalgickou náladu. Dobré také je, na rozdíl od předchozího kalendáře, že na všech scénách je podobná světelná atmosféra.

Rovněž stylizace modelek je velmi vyspělá a korunuje tím kalendář na milé výtvarné dílo, které se jistě dobře vyjímá v nejednom interiéru.

 

Vznik obou kalendářů provázelo jistě velké nadšení pro výsledek a je opravdu velká škoda, když tvůrci dokážou takto hazardovat nejen s nadšením, ale i důvěrou zainteresovaných. I když: kalendář se prý hasičkám i jejich známým velmi líbí. Sice tomu nerozumím, ale možná nikdy jiný kalendář podobného ražení, vkusně však zpracovaný, neviděly. Anebo, a to je docela dobře možné, nemám dobrý vkus já.
 
Zdroje, tvůrci:
 
 
___________________________________________________________________________________________
Zimní detail
březen 2013
 

Tak jsem hodnotil další fototéma na serveru Photoextract. Téma znělo: zimní detail a jeho vyhlášení včetně pravidel je zde: http://www.photoextract.com/cs/clanky/fototema-s-profikem-1199.html

Tvrdý oříšek to byl. Před měsícem jsem vymyslel únorové fototéma, ale neuvědomil jsem si, kolik tvůrčích fotografek a fotografů to dá. Sešlo se opravdu hodně fotek a já měl vybrat 11 z nich. Nic moc prácička, nebylo to opravdu jednoduché, pomáhal jsem si tříděním do skupin tematicky podobných snímků a jejich postupným mazáním. Do širšího výběru se jich vešlo asi šedesát a z nich jsem pak, často za skřípění zubů, postupně vybral jedenáct...

V rámci vyhodnocení jsem se zaměřil i na další fotografie, které se do konečného výběru nedostaly. Jednak jsem ukázal některé z těch, které byly velmi dobré, ale nesplňovaly zadání. Pak jsem prezentoval mnoho z těch, které byly dobré, ale nějaká maličkost (často velmi drobná) jim chyběla. Prostě měly tentokrát smůlu.

Vítěz byl v podstatě jasný a ten jsem doplnil dalšími deseti fotografiemi, které v rámci širokého spektra tvorby, které zadání umožnilo, byly pro mne ty nejlepší. Vím, že takový výběr bývá subjektivní, rozhodují často maličkosti. Všem, které jsem nevybral se omlouvám, věřím, že příště budou mít více štěstí.

Celé zhodnocení včetně komentáře je na stránce: http://www.photoextract.com/cs/clanky/vyhodnoceni-fototematu-1217.html

A vzhledem k tomu, že už běží další fototéma (je březen, téma je Pohled k oknu), dovoluji si uvést link: http://www.photoextract.com/cs/clanky/fototema-s-profikem-1207.html

Dvě vítězné fotografie, které získají i pěknou cenu:

druhé místo:

fotografie Jiřího Šťastného: http://www.photoextract.com/cs/foto/421070.html

první místo:

fotografie autora eMeT: http://www.photoextract.com/cs/foto/428499.html

 
__________________________________________________________________________________________

Pohled k oknu (pocta Josefu Sudkovi)

březen 2013
 

Na serveru www.photoextract.com jsem vyhlásil pro letošní březen další fototéma.

  
Téma zní jednoduše: Pohled k oknu.
 
Může jít i o pohled z okna, do okna i k oknu.
 
Co je jednou z podmínek? Musí jít o pohled v interiéru.
Ze snímku musí být poznat, že jde o okno (či sklo). V tomto případě by neprošel snímek, který byste udělali při otevřeném okně jako pohled do krajiny a okno by nebylo v záběru ani z části. Na snímku může být samozřejmě parapet i část interiéru. A je jedno, půjde-li o nalezené či aranžované zátiší.
 
Nezapomeňte na to, že by mělo jít o kompozičně vytříbený snímek, kterému jistě pomůže dobrá světelná atmosféra. Chcete se inspirovat velikánem?
 
Josef Sudek, jeden z největších českých fotografů, měl se ve své tvorbě pohledům k oknu či z okna věnoval často. Jeho světelně i kompozičně vytříbené fotografie nic neříkají o jeho vlastních útrapách. O to více si jeho tvorby vážím.
 
Pracoval na velký formát, na film a dnes mu stěží můžeme konkurovat dynamickým rozsahem. Konkurovat můžeme akorát možnostmi práce se světlem, ale pozor: konkurovat Josefu Sudkovi je téměř nemožné. Ukážu pár jeho fotografií, které danému tématu odpovídají. Všechny jsem získal z internetového vyhledávače www.google.com, konkrétně ze stránky:

Pohled na tvůrce a jeho ateliér působí velmi impozantně. Navíc jde o pohled k oknu :-)
 
Sudek se velmi často věnoval pohledu na okno svého ateliéru:
Na svých snímcích používal jednoduché aranže jednoduchých předmětů. Ty se však díky práci se světlem a kompozicí stávaly uměleckými artefakty. Zdánlivá jednoduchost scény, využívání přirozeného světla ve správný okamžik a kompozice, kterou obdivují dnes i jinak zarputilí zastánci nových řešení, dělají z jeho fotografií skvosty světového umění. Všimněme si, jak Sudek využíval rozmanitosti působení vlhkosti na skle, všimněme si, jak na jeho snímcích je světlo dokonalým nástrojem - tvůrčím nástrojem. Sudek neudělal fotografii hned, jak nastavil fotoaparát na stativu. Neudělal ji hned, jak si naaranžoval zátiší. Čekal na světlo, na svého kamaráda, na toho, s kým tvořil celý život. Traduje se o něm, že v případě krajinářské fotografie jezdil klidně i tři roky na stejné místo, než udělal fotografii, se kterou byl spokojený.
 
Podívejme se na jeho další fotografie:
  
Autorova práce se světlem je nepřekonatelná. Pomocí světla dokázal dát přirozený tvar předmětům a zároveň celé scéně individuální charakter.
 
Josef Sudek musel mít užasnou představivost toho, co na filmu (fotografii) zachytí. Jinak by fotoaparát nechystal. Tehdy to nebylo jen tak, vyfotit snímek. Jen nastavit velkoformátový přístroj kvůli jednomu záběru byla práce třeba na hodinu. A cena materiálu? Vysoká ...
My jsme měli později alespoň kontrolu pomocí Polaroidů, které se daly udělat ve stejné velikosti a se stejnou optikou jako finální snímek. To ale v době Josefa Sudka nebylo.
 
Na dalších fotografiích je pouhý pohled přes sklo. Sudek využil vlhkost a vodu na skle jako výtečný prvek filtrující pohled. Vznikly úžasné efekty. Sledujte však zároveň jejich přirozenost.
     
A další série fotografií je nejenom o okně či zátiší u okna, je na nich i část interiéru:
   
Krásné fotografie.
Všechny z nich bych si s radostí pověsil doma na zeď. Ale na to nemám peníze :-)

 
Nevím, jestli byl Josef Sudek pečlivý, ale myslím, že ano. Jak jinak by se mohl věnovat tak zdlouhavé práci, jako bylo tehdy  fotografování s velkoformátovým fotografickým přístrojem. Ani nevím, jestli byl zvědavý. Možná už snímek viděl v duchu dopředu a jen přemýšlel, jestli vůbec fotoaparát dávat na stativ, pokud není optimální světelná atmosféra. Zapřemýšlejme nad tím.

Spousta lidí dnes fotí jen proto, že jsou zvědaví, co z fotoaparátu vyleze. Správný fotograf by to měl vědět předem.


 
Složil jsem zde skromnou poklonu velkému tvůrci za jeho nápady, schopnost si ochočit světlo, trpělivost, kreativitu i nesmírnou vůli. A také za velmi namáhavou práci s těžkým fotoaparátem. Podobně si vážím všech, kteří na velký formát (např. 13x18cm) fotografují stále. V případě Josefa Sudka šlo většinou o formát 30x40 cm ...

Ovšem nechci tvrdit, že všichni musí dodat fotografie jako Josef Sudek. Ne, naopak: těším se na nová a neokoukaná řešení :-)

Fototéma je vyhlášeno na stránce: www.photoextract.com/cs/clanky/fototema-s-profikem-1207.html

___________________________________________________________________________________________
 

Pochvala

únor 2013
 
Dostal jsem pochvalu a to ne jen tak nějakou. Pochválil mě dnes velmi úspěšný slovenský fotograf Jano Štovka. Tento můj blog tedy nebude jen tak můj, pochlubím se textem kolegy:

 

Jano Štovka:
Zhruba pred štyrmi rokmi som mal to šťastie stretnúť v Prahe skvelého človeka, pedagóga a fotografa Vítka Mádra. Semináre, ktoré som s ním absolvoval, boli pre mňa obrovským zážitkom v zmysle chápania fotografie ako klasického remesla, ktorému sa musí človek priučiť a prejsť si všetkými problematikami, aby ho ako tak pochopil a začal rozmýšľať ako fotograf. Vítek ma naučil vnímať aj tie zdanlivo najjednoduchšie veci ako predmety fotenia, výzvy, ktoré sa zdajú na prvý pohľad „obyčajné“, no vo výsledku veľmi pôsobivé a zaujímavé. Naučil ma dívať sa na svet „otvorenými očami“ a to nielen na veci, ale aj na ľudí, krajinu, architektúru... Som veľmi vďačný za to, že vďaka nemu hľadám pri fotení myšlienku pri každom stlačení spúšte na fotoaparáte, aby výsledná fotografia nebola iba obyčajným cvakom, ale nositeľom myšlienky, nápadu, samozrejme v spojitosti s technickou dokonalosťou, alebo zámerom a nebola dielom náhody. Ak sa aj neskôr naše cesty rozišli a ja som sa vrátil na Slovensko, vždy keď som potreboval odkonzultovať nejakú problematiku v rámci fotografie, Vítek bol vždy ochotný venovať tomu čas a poradiť, prípadne udať smer, ktorým by som sa mal vybrať. Ako napísal Sokrates „každý deň, stretnúť človeka“ ja som mal to šťastie, že som ho stretol v ten pravý čas.
Prajem Vám všetkým „dobré svetlo“
Jano Štovka

awards - Jano Štovka:
2013 Internacional Color Awards, USA/UK, Nominee in the Portrait, Architecture, People, Fine Art Category
2013 FEP European Profesional Photographer of the year, GOLD Award in the Wedding Category
2012 PX3, Prix de la photographie Paris, Honorable mention
2012 Black and white Spider Awards, USA/UK, Nominee in the Advertising Category 
2012 Black and white Spider Awards, USA/UK, Nominee in the Portrait Category 
2011 Internacional Color Awards, USA/UK, Honorable Mention in the Advertising Category
2011 Internacional Color Awards, USA/UK, Nominee in the Portrait Category
2011 FEP European Profesional Photographer of the year, Silver Award in the Reportage Category

Účasť na výstavách: WISWAP 2009, fotografia ocenená 1. miestom, 2011 - Deti, transfúzna stanica košice, 2011 - Fotoslovakia, výstava APFSR, 2012 - autorská výstava, Caraffova väznica - mestská galéria, 2012 spoločná výstava APFSR v obchodných domoch Aupark KE, ZA, PN, BA
"Celý svet je divadlo" stála expozícia Divadlo Jonáša Záborského Prešov

člen APFSR - Professional Photographers Association of Slovak Republic / www.apfsr.com
člen SWPP - Association for Professional Wedding and Portrait Photographers / www.swpp.co.uk
člen SIFGP - Association of International Fashion and Glamour Photographers / 
www.sifgp.com

 

Co k tomu dodat? Potěšilo mě to, díky pane kolego :-)

 
 
___________________________________________________________________________________________
Město v zimě - vyhodnocení
únor 2013

 

Před pár dny jsem vyhodnotil další fototéma na serveru Photoextract.com. Lednové téma bylo zcela zimní - město v zimě. O tomto zadání jsem se rozepsal více v blogu Město v zimě a nyní tu máme konečné vyhodnocení:

Ač nebývá sníh v lednu delší dobu každý rok, letos to vyšlo. Díky tomu se na většině fotografií sníh - hlavní symbol zimy - objevil. Ne, že by zrovna sníh byl hlavní podmínkou, ale přece jenom je z fotografií na první pohled jasné, že dokumentují zimní období.

V lednovém fototématu se sešlo o něco méně fotografií než v tom minulém. Především proto, že minulé téma bylo hodně obecné. Nyní bylo zadání přísnější, téma konkrétnější a dodané fotografie o to zajímavější. Téma bylo také těžší - dokumentární fotografie - má-li být obsahově naplněná a sdílná, je hodně tvrdým oříškem pro lekteré i erudované tvůrce. Ač nechci příliš zjednodušovat práci mnohých dokumentaristů, je jasné, že jdeme-li na konkrétní akci, třeba sportovní utkání, je téměř jisté, že alespoň jednu zajímavou fotku uděláme. Protože jdeme na akci, kde děj bude probíhat a pokud si vybereme správné místo, dobrou fotku uděláme. Horší ale je, pokud máme udělat dobrou fotku třeba v sousedství, kde bydlíme. Už proto často studentům říkám, že dobrý dokumentarista se nepozná podle toho, že udělá zajímavé dokumentíární fotky ze zapadlé vísky na dálném východě, ale podle toho, že udělá zajímavé fotky ve svém sousedství. V oné daleké vísce bude situace na fotkách pro nás vždycky zajímavá a tím fotografie pestřejší a navíc fotograf bude zákonitě vybuzenější neznámým či málo známým prostředím. Pokud ale tvoříme "za rohem" svého obvyklého prostředí, nemusíme být vždy bystří vůči běžným událostem. O to více je pak potřeba ocenit takového tvůrce, který dovede i v tom běžném pro nás v podstatě nefotogenickém (protože okoukaném) prostředí udělat zajímavé dokumentární fotografie.

A já jsem rád, že se v lednovém fototématu sešlo mnoho fotografií, které lze považovat za skvělé.

Celé vyhodnocení najdete na stránce:

http://www.photoextract.com/cs/clanky/vyhodnoceni-fototematu-1202.html

A nyní ty dvě (pro mě) nejlepší:Jako druhou v pořadí jsem vyhodnotil fotografii Ondřeje Čechvaly s názvem "Radosť".

Zachycuje pravou a nefalšovanou radost. Je skvěle komponovaná -kdyby byl lampión štěstí o něco výše nebo níže,už by to nebylo ono. Ze všech fotogrfaií v tomto fototématu vyjadřuje podle mě nejlépe děj a to nejen po stránce dějové, ale i emotivní.

A jsme u první fotografie. Autorkou je Darka Fábryová a má název "protivná zima, bež už preč...".

Co k ní dodat? Děj není strhující, ale všichni víme, že v mysli osoby vedoucí kočárek strhující je. Vynikající grafické ztvárnění je podtrženo černobílou formou. Ani to auto nevyjelo, sníh je nedotčený jinými lidmi, jen ty koleje od kočárku a lidské stopy - to vše ve spojení s kompozicí vyznějící graficky pro mne znamená vítězku. Gratuluji. Spoušť jste zmáčkla v ten pravý okamžik.

Tyto dvě fotografie také dostaly (a to je v rámci fototémat premiéra) cenu. A já jim ji přeji :-)

Nicméně: neusněme na vavřínech. Už je vyhlášeno další fototéma s názvem Zimní detail. I o tom jsem se rozepsal v minulém blogu.

___________________________________________________________________________________________
Zimní detail
únor 2013

Spolu se serverem www.photoextract.com jsem vyhlásil další fototéma na únor 2013.

Máme tu stále zimu a v únoru by nás mohla obšťastňovat ještě více. Zůstaňme tedy s ní a využijme její potenciál. 

Únorové téma zní: Zimní detail

Dejme na fotografii vyniknout zimnímu detailu.

Obecně můžeme říci, že se každá fotografie skládá z nekonečného množství detailů. My však můžeme použít nástroje, které nám umožní jedinému detailu dát vyniknout. Detail můžeme zvýraznit například tím, že bude na fotce v podstatě jen on nebo třeba pomocí světla, pomocí malé hloubky ostrosti, pomocí vhodně zvolené kompozice, barevností, kontrastem, tvarem či kombinací uvedeného. Možná jsem na některý jiný způsob zapomněl, a o to více se těším na vložené fotografie.

Vzhledem k tomu, že je takto formulované téma hodně obecně, mám v rámci vyhlášení několik (řekněme) podmínek:

Na fotografii by měl být jasný jeden zvýrazněný detail. Nemusí zabírat celou fotografii, nemusíte se snažit o makro. Kolem může být prostor, ale dominovat by měl zvolený detail.

Za zimu považujme zimu takovou, jak ji známe zde ve střední Evropě či více na sever od nás, tedy za období, kdy nás obklopuje sníh a led, všude to klouže a stále máme touhu se něčím zahřát :-)

Objekt nebo jeho část, kterou budeme zdůrazňovat, by měl být exteriérový. Nicméně: pokud si někdo přinese rampouch do ateliéru a tam jej vyfotí, beru to.

Protože detailem při pohledu z letadla může být celé město, detailem při pohledu z auta může být celý strom, domluvme se na tom, že v případě tohoto fototématu půjde o objekt maximálně 20 cm velký (okolí samozřejmě může být rozlehlejší).

Více informací je na: http://www.photoextract.com/cs/clanky/fototema-s-profikem-1199.html

 
___________________________________________________________________________________________
Sobecký lektor
leden 2013
Tak já už fakt asi můžu být lektorem nebo alespoň mohu radit, co fotit.
Byl jsem nedávno lyžovat a po cestě nahoru jsem si opakovaně všiml zajímavě skloněných větví stromů pod tíhou mrznoucího sněhu. Nevšiml jsem si, že by se u toho místa někdo zastavil.
 
Nakonec jsem si nahoře jednou řekl, že si po cestě dolů místo najdu a stromy si vyfotím. Byla dost velká mlha a tak jsem byl rád, že jsem je našel. Složitě jsem porozepínal bundu, abych vydoloval mobil (nic jiného jsem stejně s sebou neměl - fotka podle toho vypadá, ale aspoň něco) a stromy si vyfotil. Po té asi jedné minutě jsem vpravo vedle sebe zaregistroval paní, ke které přijížděla další a ptala se: "Co se tu zastavuješ?" "No proto, že jsou tu zajímavé stromy a já si je chci vyfotit." Vlevo stál další jedinec a fotil totéž beze slov ...
 
Holt se ty stromy staly zaslouženě alespoň na chvíli slavnými.
 
A já si říkal, kde se zase zastavím, abych si něco vyfotil. Ale při představě, kolik lidí se přidá, jsem šel radši na čaj (no, nejsem já sobec?).
 
 
___________________________________________________________________________________________
Políbený foťák
leden 2013
Historka z nedávného podzimu.

 

Každý z nás to měl jednou poprvé. Někdo si to třeba už nepamatuje, já ale ano. Alespoň u svého foťáku. Stalo se to totiž nedávno:

 

Byl jsem fotit s modelkou. Po dlouhé době jsem si na to udělal čas, domluvil se a i když nebylo optimální počasí, šli jsem alespoň na chvíli i ven.
Hned při ladění první kompozice jsem koukal do hledáčku, drobnými pohyby pák u stativu upřesňoval svůj záměr a při tom komunikoval s modelkou, aby vyplnila matnici správnou pózou.

Koukám-li do hledáčku, nevidím kolem, ani před sebe, ani za sebe, koukám do hledáčku. To jistě znáte.

Najednou jsem ve zlomku sekundy v hledáčku uviděl šmouhu, pak nějaké obrovské oko, pak zase jakousi šmouhu a najednou tmu. Byl jsem zmaten, vše trvalo chvilinku, trhl jsem sebou a podíval se mimo hledáček, co se děje. Před foťákem byl malý boxer, čumák strčený akorát do sluneční clony a právě dával objektivu psí pusu :-)
 
Bylo to rychlé, nevyfotil jsem ho. Hned odběhl a já mu nestačil ani zamávat. Jsem ale rád, že můj foťák má nějaké další zkušenosti a jsem i rád, že nešlo o pořádnou dogu. To by totiž možná můj stativ neudržel. A modelka? Smála se. Povídala, že jsem jí nutil do jakési pózy a ona právě sledovala psa, jak se ke mně lačně blíží.
 
Na tu pózu jsem samozřejmě zapomněl a musel vymýšlet další.

  

 
___________________________________________________________________________________________

Konec světa

leden 2013

Před pár dny jsem vyhodnotil prosincové fototéma na serveru Photoextract.com. Téma bylo jasné: Konec světa. Co jiného dát v období 21.12.2012 za téma?

Krásné téma, které mě utvrdilo v tom, že jsme kreativní národ. Neříká se, že co Čech, to fotograf?

Tentokrát vyhráli téměř všichni. A každý tím, že konec nenastal :-)

Hodnocení byla jedna věc, to jsem pořád odkládal. S radostí jsem se totiž kochal nad fotkama, nad kreativitou a zpracováním. Toto téma bylo velmi obecné, protože v historicky známé době zatím žádný konec světa (mimo těch v Bibli a starověkých pamětech) nenastal. Každý si jej tedy představuje jinak.

 V rámci hodnocení jsem si musel vybrat z (nekonečného počtu?) možností, jak takto obecné téma hodnotit. Srovnávat s jinými? Hledat takové kategorie, jako je kreativita, absurdnost, sympatie, pochopení sdělení, nepochopení sdělení, výtvarno, krása, hnus, pozitivismus, negace, ... a protože akce probíhala na fotografickém portále, vybral jsem především takové práce, které jako fotografie vypadaly. Ovšem i tak to nebylo jednoduché. Sešlo se totiž tolik různých interpretací konce světa a to nejen po formální, ale i obsahové stránce, že jsem si práce musel rozdělit do pár kategorií a vyhodnocoval každou zvlášť. 

Jsem rád, že v rámci tohoto fototématu nemusím vyhlašovat absolutního vítěze. Bylo by to nejen těžké, ale i nespravedlivé. Jsem rád, že za vítěze mohu prohlásit všechny a těch pár, které zde vystavím, je předběhlo opravdu jen o malou píď.

Co jsem nakonec preferoval? Alespoň částečnou formální podobu s fotografií, výtvarno, alespoň částečnou paralelu s počátkem něčeho dalšího, ... a řadu subjektivních pocitů. Možná se nezavděčím všem, ale co s tím?

Tři fotografie, které jsem vyzdvihl (ovšem nedeklaroval jako jediné nejlepší) jsou zde:

Lumír Žemla předložil fotografii s výrazným ixkem. Písmeno "X" je symbolem konce, o kterém nelze dále diskutovat. Ve spojení s působivou barevnou tonalitou působí červené X jasně a srozumitelně. Vše podtrhuje středová kompozice, která dává celé scéně pocit zastavení času. A že tam není vidět pokračování nového světa? Kdoví, jestli to dole je strniště. Co když je to nová vzpínající se míza?

Na fotografii autora lukas duran vidíme surrealisticky pojatou scénu znázorňující zkázu krásného ženského mládí a vítězný triumf černého vetřelce sedícího na jejím torzu. Ani zde není jasné pokračování. Pokud se však o něm někdo chce bavit dál, tak se stačí zaměřit na onoho krkavce (nebo havrana?). Ten asi přežil.

Jan Sysel představil další fotografii se stíhohrou. Stín je vůbec symbolem stopy něčeho jsoucího a často se s ním počítá jako s něčím, co tu bude, až tu nic nebude. Jen naše stíny zde budou naříkat...

Jde o velmi vytříbenou fotografii, jednak exponometricky (to je ta technická část zpracování) a dále kompozicí a scénou (to už je ten tvůrčí vklad). Původně jsem s touto fotografií do konečného výběru ani nepočítal. Postupně mi však docházelo, že právě tady je skryto vše. Díky stínům jak lidí, tak i jabloně zde máme symboly člověka, života i hříchu. A to ve formě stínů - ve formě již doznívající skutečnosti. Postavy směřují doprava - tedy do budoucnosti. Vše je pak doplněno kamennou zdí - něčím běžně nepřemožitelným a zároveň s dávkou vůle rozebratelným. Celá fotografie působí jako memento o konci s možným začátkem.

Celé hodnocení se všemi vybranými fotografiemi  najdete na stránce:

http://www.photoextract.com/cs/clanky/vyhodnoceni-fototematu-1186.html

A všechny fotografie, které byly do prosincového fototématu dodány, jsou zde:

http://www.photoextract.com/cs/foto/sl/54549-fototema-konec-sveta/

Pokračujme tedy dále a nejlépe něčím novým. Už je vyhlášeno nové fototéma, lednové. Podrobnosti jsou zde: 

http://www.photoextract.com/cs/clanky/fototema-s-profikem-1182.html

Těším se na další fotografie.

___________________________________________________________________________________________
Město v zimě
leden 2013

Spolu s serverem www.photoextract.com jsem vyhlásil další fototéma - letošní první. Má název Město v zimě a jedná se o dějový dokument z městského zimního prostředí. Do fototématu je možné vložit maximálně dvě fotografie, poslední termín je 31. ledna 2013 o půlnoci. Více informací najdou všichni zájemci pod odkazem:

http://www.photoextract.com/cs/clanky/fototema-s-profikem-1182.html?utm_source=PhotoExtract+-+Tydenni+zpravodaj&utm_campaign=4183c99323-Zpravodaj+%2A%7CRSSFEED%3ADATE%7C%2A&utm_medium=email

Těším se na soutěžní fotografie, dvě nejlepší dostanou hodnotnou cenu!

V souvislosti s dějovým dokumentem je dobré si uvědomit, že fotografie spadající do takového tématu by rozhodně neměly diváka nudit. Měly by ukázat jasný děj, nejlépe vyhrocený. Vyhrocený děj ovšem nemusí být znázorněn pouze pohybem. Dramatické napětí v obličejích aktérů v rámci jinak klidné scény na fotografii může být mnohem výmluvnější a zajímavější.

Jeden z mistrů dokumenární fotografie, francouz Henri Cartier-Bresson rád říkal, že „každý, kdo se chce věnovat bezprostřednímu zobrazování života pomocí fotoaparátu, čeká na "rozhodující okamžik“. Zkuste se v rámci fotografovaného děje zamyslet nad tím, kdy děj graduje a kdy je již "za zenitem". Této metodě se zjednodušeně říká Metoda rozhodujícího okamžiku a právě Cartier-Bresson byl spolu s Robertem Cappou jejím hlavním protagonistou.

A vy, kteří se nedokážete v rámci děje zorientovat a uvědomit si jeho gradaci, vězte, že můžete užít sice snadnější, ale rozhodně nikoliv méně důležitý způsob zachycení děje - pomocí techniky Nerozhodujícího okamžiku. V takovém případě se nebojte ani toho, když se fotografované osoby budou dívat do objektivu. Důležité je nejen sdělení, ale i kompozice a pokud možno i práce se světlem.

 

Pro ispiraci přikládám pár fotografií mistra Cartier-Bressona. A kdo by se chtěl pokochat skvělými rozhodujícími okamžiky vzniklými v naší kotlině, doporučuji další dvě fotografie - od jednoho z našich nejlepších dokumentaristů - Viktora Koláře.

   

___________________________________________________________________________________________

Mlha přede mnou, mlha za mnou ...

prosinec 2012

Právě jsem vyhodnotil další Fototéma na serveru PhotoExtract.com. Jedná se o listopadové fototéma a jak jsem zde již avizoval dříve, téma bylo: Objekt v mlze. S tím, že objekt má být jeden, ne několik a že má být v mlze, ne mimo ni.

A to byl kámen úrazu. Mnozí dodali krásné fotografie plné lesů a strání s lehce se pohupující mlhou. Nevzal jsem. Mnozí dodali z mlhy vykukující dvě statné jabloně. Ani zde jsem se neradoval. Byla tu nádherná scéna nad mraky, ale v mracích (tedy mlze) už nic vidět nebylo.

Přes to všechno se sešlo dost fotografií, ze kterých jsem vybírat mohl. A nebylo to  jen tak. Co sklenek vína při tom padlo :-)

Uvědomil jsem si, že nejtěžší pro většinu zúčastněných bylo vybrat tu správnou fotografii, kterou by se chtěli prezentovat. Většinou poslali hned dvě, tři nebo i čtyři fotky. Často podobné (někdy skoro stejné, viz článek na PhotoExtractu). To je nešvar dnešní fotografické doby. Nefotíme na film, snímek tedy nic nestojí. Cvakáme jak o závod a pak ani nemáme čas či náladu se fotkama probrat a zvážit, která je nejlepší a kterou bychom se chtěli prezentovat. Občas jsem to zúčastněným dal pořádně najevo.

Vybral jsem a prezentoval jedenáct fotografií. Co jsem vyzdvihl? Jednak jsem si vážil zachyceného objektu v silné mlze, dále toho, že autoři fotili ne zcela fotogenická témata a také jsem si všímal těch běžných fotografických ctností – práce s kompozicí a světlem.

Celé zhodnocení najdete na:

http://www.photoextract.com/cs/clanky/vyhodnoceni-fototematu-1178.html

A kdo byl nejlepší?

Následující tři:

1. pořadí: Darka Fábryová: Studené ticho ..., http://www.photoextract.com/cs/foto/400192.html

2. pořadí. Edita Čančíková: Zamlžený Strahov, http://www.photoextract.com/cs/foto/406619.html

3. pořadí: Tomáš Čamra: ..., http://www.photoextract.com/cs/foto/403265.html

 

Tak Dobré světlo a ničím nerušenou mlhu!

___________________________________________________________________________________________

Konec světa
prosinec 2012

Tesá jeden statný příslušník kmene Mayů do kamene kalendář a pomalu se blíží ke konci kamene. Tu se zarazí a říká kolegovi: Ty, kámo, já koukám, že jsem si na to vzal moc malý šutr." A kolega na to: "Hm, to možná jednou někomu udělá pěkné vrásky na čele ...".

Blíží se konec světa?

Asi tomu moc nevěřím, protože jsem na serveru PhotoExtract.com vyhlásil další fototéma na prosinec. Ale abych byl v obraze, nazval jsem jej Konec světa. Proč ne. Jde o téma, které může každý uchopit jinak.

Někdo jako výzvu k přeměně vlastního já, někdo jako jako předobraz zkázy, další jako příležitost k pořádnému flámu a jiný jako třeba důvod k tomu, aby se na všechno vykašlal.

Lidstvo se ve své historii občas setkávalo s termínem konce světa. Naštěstí zatím žádný z těchto termínů nebyl naplněn. Nyní se blíží další ...

Téma je proto jasné: vytvořit fotografii, pomocí které ukážete ostatním, jak tento problém vidíte.

Nejzajímavější bude fotit právě onoho diskutovaneho 21.12.2012. Ale kdo ví, jestli ta elektronika bude fotit a jestli si pak ty fotky prohlédneme. A kdoví jestli se dožijeme vyhodnocení. Ale v každém případě si to pak můžeme říci v té další dimenzi :-)

Téma je vyhlášeno na:

http://www.photoextract.com/cs/clanky/konec-sveta-1171.html
uzávěrka je 31.12.2012 ve 24:00 J

Fotografie, které jsou účastníky vkládány, jsou na:
www.photoextract.com/cs/foto/sl/54549-fototema-konec-sveta/

Tak Dobré a ničím špatným Nerušené světlo!

___________________________________________________________________________________________

Světlo a foťák

listopad 2012

Na svém fotografickém kurzu o práci se světlem vždy uvádím krásnou větu: "Fotografie je malba světlem". Tuto větu jsem si nevymyslel, vymysleli ji jiní kdysi přede mnou. To, že tomu tak je, je zakódováno i v samotném názvu "fotografie". Skládá se totiž ze dvou základů řeckých slov znamenajících světlo a kresbu.

Znalci tuší, jak může špatné světlo dobrou fotografii pokazit a jak to dobré naopak ne příliš dobrou fotografii zlepšit.

Světlo stačí vhodně "uchopit" a je to ...

 

Seděl jsem se svojí známou na zahrádce cukrárny na kávě a vychutnávali jsme si jeden z posledních podzimních slunečných dnů. Známá pracuje na svém fotografickém projektu a zrovna za chvíli se měla vydat na další domluvené fotografování. V interiéru a za přirozeného, tedy denního světla. Bylo podzimní odpoledne a pomalu se slunce klonilo k obzoru.  Prostě se začínalo stmívat.
 
Zúčastněně jsem tedy podotkl, že jí přeji, aby se nepokazilo světlo, aby vše dopadlo dobře. Ona se však nedala rozházet: "Ale ty přece víš, že mám ten dobrej foťák, ten to zvládne...".

Tím mě fakt dostala ...

To je přesně ten názor, který zastává tak mnoho méně pokročilých fotografů. Že záleží na fotoaparátu a ne na fotografovi. Fotograf je ale ve skutečnosti ten, který ovlivňuje světlo, kompozici a exponometrii. Fotograf je ten, kdo fotí. Kdo to neví, je spíše skenerista. Fotit se dá s trochou nadsázky i s krabicí od bot. Nakonec i pár takových fotografů znám a sám to chci jednou zkusit. Dám vědět J

Na závěr ukazuji dvě fotografie, které krásně ilustrují, že světlo je pro fotografa kreativní studnicí:

Tady je světlo moc špatné, nepoužitelné                               a tady je to najednou úplně jiné ...
___________________________________________________________________________________________
Autor v krajině

listopad 2012

 

V rámci vypsání říjnového Fototématu, což je fotografické klání uživatelů serveru Photoetract.com, jsem zvolil ztížení: vzhledem k podzimu jsem sice vybral krajinářské téma, ale ztížil jsem vše o to, aby se autor ve fotografii "své krajiny" zvěčnil také. Alespoň částečně - třeba formou vlastního stínu.
Byl jsem překvapen, jak mnoho nápadů se sešlo a pokud se spojily s dobře vyfocenou působivou krajinou, aspirovaly na začlenění do zajímavého výběru.

 
Ano, autor je v krajině vždycky. Ale především za fotoaparátem. Vlézt si do fotky, to si troufnou jen exhibicionisté. A já k tomu teď nutil i tvůrce šetrné ke kompozici a nutil je ke kreativitě vskutku násilné. Naštěstí si uvědomili, že nemusí-li být ve fotografii celý autor (celá autorka), stačí prstíček, jako v té pohádce. Nebo stín.  Poprali se s tím většinou chvályhodně, někdy pro mne úchvatně.To se týká především fotografií, které jsem uvedl ve svém vyhodnocení (http://www.photoextract.com/cs/clanky/vyhodnoceni-fototematu-1161.html).

 
Doporučuji všem čtenářům tohoto blogu, dozajista vlastnícím fotografický přístroj (a je jedno jaké kvality), aby si podobné téma - výzvu - zkusili také. Nezapomeňte na to, že včlenění vás samých do fotografie nesmí být násilné, mělo by ctít kompozici a samozřejmě i technická stránka fotografie, jako je expoziční zvládnutí, by neměla fotografii pokazit

 
Pokud vás zajímají všechny vložené fotografie do tématu, jděte na:

 
a konečné vyhodnocení včetně mých favoritů je na:

 
Doporučuji se také zamyslet nad dalším vyhlášeným - listopadovým - fototématem, které je vyhlášeno na:

 
A ty tři pro mne úplně nejlepší fotografien tohoto tématu?
Ty jsou níže :-)

     

___________________________________________________________________________________________
Závistivý fotograf

říjen 2012

 

I my fotografové jsme lidé, i mezi námi se najdou závistivci. Vlastnost to není moc kladná, ale co naděláme? Nemusí pak být moc příjemné, se s takovým člověkem setkat.
Mě se to však stalo:
Setkal jsem se se závistivcem. Se závistivým fotografem ...
A kým?

 
Tím závistivcem jsem byl já sám :-)
Fotil jsem už druhý den a neustále jsem si uvědomoval, že závidím. Dost závidím. Řekl bych, že skoro nezdravě. Neustále se mi to převracelo v hlavě a nedalo mi klidu. 
Komu a co jsem záviděl?
Sobě, jak se mi hezky fotí a usmívám se u toho.
Jak si užívám každý pohyb vedoucí ke změně světla nebo scény.
Jak se mi líbí rekvizity a možnost z nich vybírat a aranžovat je.
Jak jsou tu ke mně všichni vstřícní a také se usmívají ...
 
 
Přímo jsem si lebedil na pro mne již známém místě, kam jsem zavítal snad už po osmé. Ve Východních Čechách je skvostný zámek, zámkem ale vlastně není. Jmenuje se Hospital Kuks, protože kdysi dávno osvícený hrabě Špork nad vesnicí Kuks vybudoval na svou dobu jedno z nejmodernějších zdravotnických zařízení, dnes bychom asi řekli nemocnici. A v rámci této velkolepé a nádherné stavby je také Farmaceutické muzeum. Sem jezdím už potolikáté díky dalšímu osvícenému pánovi, panu Vladimíru Mullerovi, majiteli firmy MullerPharma. Fotím zde pro jeho firmu kalendář na další rok. Už jich bylo hodně, každý rok jeden. A každý rok jsem si lebedil a užíval si tu krásnou práci. V kalendáři nejsou žádné produktovky, ale výtvarné fotky z muzea. Trávím na Kuksu vždy pár dnů, spím jen chvíli (zpočátku velmi sparťánsky, letos jsem měl postel i se sprchou) a fotím a fotím. Práce je to skvělá, vybírám rekvizity, k nim tipuji scénu a vše skládám do zátiší. Pak svítím a fotím. Mezi tím se usmívám a je mi dobře. Těším se na fotky. Sice je již během focení trochu vidím na monitoru, ale konečný verdikt udělám vždy až u sebe ve studiu u pořádného monitoru.
A tak jsem se stal závistivcem. Docela hustým.
Chcete se připojit? Zajeďte si na Kuks a představte si, že máte v muzeu vše k dispozici a je jen na vás, jak vše poskládáte a nasvítíte. Je tam krásně i pro toho, kdo si nevezme foťák. To mi věřte.
 
A co dál?
No, těším se na další rok, až si budu zase závidět!

           

___________________________________________________________________________________________
Ošemetnost místa
 

říjen 12012

My fotografová známe mnohá místa, kam je radno chodit s fotoaparátem. Proto, že je tam krásně, proto, že je tam něco zajímavého nebo proto, že tam bývají zajímaví lidé. Znám Lednický zámecký park, tam se každou sobotu vystřídá hned několi svateb. Naštěstí ve zhruba hodinovém intervalu a tak nehrozí, že by se svatebčané pletli vzájemně do záběrů.

Tuto sobotu jsem byl na vernisáži obrazů blanenského výtvarníka Libora Bartoše v krásném prostředí - zřícenině kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích. Znalci vědí, že do Kounic se jezdí s radostí, je to kraj vína a taky jsem si domů dovezl pár litrů burčáku, pravého, ne jablečného, který prodávají u silnic.
Ale o tom nechci psát.

Samotná zřícenina je natolik překrásné místo, že o jeho fotogeničnosti nemůže pochybovat nikdo. Osobě jsem tam jezdil už v dobách, kdy se naši komunističtí pohlaváři ani nesnažili takovéto památky nějak ochránit. Žádný plot a vlézt se dalo všude. Dnes je tam nejen plot, ale dokonce i pokladna a záchod. V oněch dávných dobách musely modelky chodit na wc do křoví.

 

Vernisáž probíhala velmi dobře, přijelo dost lidí, autor byl spokojený. Během akce, kterou jsem fotografoval, jsem za sebou uslyšel hluk více lidí: právě přicházela nevěsta, ženich, drobný doprovod a samozřejmě fotograf. No jasně, došlo mi to, vždyť tady musí vznikat nejen úžasné fotky s modelkama, ale i krásné a působivé svatební fotografie. A hned šli na to, vernisáž nevernisáž. Za pouhých pět minut opět trochu hluku navíc: přicházela další nevěsta, další ženich, další svatba, opět samozřejmě s fotografem.

 

To už jsem se nebavil jen já, ale polovina vernisáže. Nebylo to jen tak: na stísněném nádvoří kláštera fotit svatbu a snažit se, aby na záběru byla ta správná nevěsta s tím správným ženichem. Moc jsem to těm fotografům nezáviděl, ale nepohádali se.
Pro příště už vím, že sem se svatebčanama raději nepojedu. Anebo ano, ale ne v sobotu.

 

A kdo na tom byl nejhůř? Ta skupina fotografů, asi z nějakého fotokklubu, kteří sem vážili cestu, aby udělali jistě krásné snímky samotné stavby. Krčili se v koutě se stativama a foťákama, mezi kterými nechyběl ani legendární ruský (nebo ukrajinský?) Horizont. Chudáci čekali, až všichni zmizíme. Nevím, jestli nečekají ještě teď.

___________________________________________________________________________________________

 
 
 
 
___________________________________________________________________________________________
Malá poznámka ze života:
IDIF (nyní přetransformovaný na IDIF Education), pro který jsem lektoroval do začátku roku 2012 fotografické kurzy (od roku 2004), se snaží o image lepší fotografické školy. Možná by tomu tak i mohlo být, kdyby mně (a spoustě dalším lektorům a zřejmě i jiným dodavatelům - tiskárny atd.) nedlužili mnoho desítek tisíc korun a dalších pár tisíc mi nedlužil předchůdce IDIFu - Institut. Podle všeho se přetransformovali na firmu s podobným názvem, aby během trestního stíhání mohli pokračovat s "čistým" štítem. Podotýkám, že jde o peníze, které IDIF vybral od studentů předem. Aby již nemuseli platit obrovské dluhy původním lektorům, kteří dostali svým přístupem (spolu s tehdejším vedením a managementem Institutu) IDIF na výsluní, všechny lektory (až na jednoho od kterého se to dalo čekat :-)) vyměnili za jiné. Doufám, že si těchto informací všimnou všichni potenciální zájemci o studium v IDIFu.
___________________________________________________________________________________________
kontakt: email: studio@madr.cz; tel.: +420 603 430 823
Vít Mádr -  od roku 1988 profesionální fotograf, člen Asociace profesionálních fotografů
___________________________________________________________________________________________
Copyright: Vít Mádr; 1990 a dále.  Upozornění: Kopírování a jiné užívání jakýchkoliv materiálů či jejich částí z těchto stránek je nepřípustné!
statistika: NAVRCHOLU.cz      webmaster www.foodphoto.cz   www.fotografickaskola.eu   www.fotoskola.madr.cz   www.vit.madr.cz   www.fotografiebrno.cz